Keskiviikkokilpailut 2009 Kuvat Vesa Lilja

Keskiviikkokilpailu 1
Ensimmäinen keskiviikkokilpailu starttasi kovassa ja puuskaisessa tuulessa, tuulta oli 5-15m/s välillä. Saimme kilpailuun hyvän startin piikkipaikalta. Ensimmäinen ja ainainen ongelma oli ylämerkin metsästys, hieman vino rata vaikeutti tätä tehtävää. Aallokko oli suuri ja meno aika kitkuttelua täysillä räteillä tämän vuoksi, olisi ehkä ollut reivauksen paikka. Viimeisellä luovilla ennen ylämerkki Pena huomasi mittari telineen olevan erikoisessa asennossa ja tarkastelujen jälkeen huomattiin että maston alatuki oli vääntynyt. Jotta suuremmilta vahingoilta vältyttäisiin, laskettiin purjeet ylämerkillä ja lähdettiin rantaan. Keli oli sitä luokkaa että genaakkerin nostamista mietittiin ja radalle jääneistä veneistä harva nosti spinnuja. Pohjantähden miehisto Pentti ja Matti Paatola sekä Antti Kanninen

Keskiviikkokilpailu 2
Toinenkin keskiviikkokilpailu käytiin kovassa tuulessa. Kilpailuun lähdettiin kahdestaan Pentin kanssa.  Ensimmäinen startti saatiin toisesta rivistä tiukasta raosta Flying By:n keulan editse. Toisella luovilla päästiin kärkeen ja oikea merkkikin löytyi ilman suurempia ongelmia. Pieni genaakkeri ylös ja alamerkille. Koska itälaita näytti vetävän paremmin, kiersimme busterin ja yhdellä vendalla ylämerkille ja ilman suurempia ongelmia maaliin.  Toinen startti saatiin ensimmäistä paremmin styyralla ja tehtiin venda kohti itälaitaa heti kun siihen aukesi tilaa sieltä ylämerkille ilman ongelmia ja pienellä genaakkerilla alas. Keli tuntui lenssillä sen verran leudolta verrattuna luoviin että kolmestaan olisi voitu ajaa isolla genaakkerillakin. Samaa kaavaa noudattaen busterilta itään ja yhellä vendalla ylämerkille. Ylämerkillä tuli tuulta sen verran lisää että emme nostaneet genaakkeria ollenkaan. Peruspurjeilla n. 12solmua maaliin ja homma selvä. Rannassa selvisi että ohjeitten lukemisesta on sen verran hyötyä että kiertää radan oikein ja saa tuloksen. Harmillinen homma mutta täysin omavika olisihan se nyt pitänyt muistaa.

Keskiviikkokilpailu 3
Kilpailu käytiin kevyessä ja hetkittäin kohtalaisessa tuulessa. Saimme hyvän startin ja heti tilan tultua suuntasimme länsipuolelle. Tämä oli väärä ratkaisu koska itäpuoli veti paremmin. Flying Tigerin jälkeen toisena ylämerkillä iso genaakkeri ylös ja suunta radan itäpuolelle. Tuuli oli päättänyt kiukutella tänään ja jäimme Tigerin kanssa reikään itälaidalla kun muu porukka saavutti meidät tullen radan keskialueelta. Länsilaidalta Nurmen Heikin X79  ensimmäisenä alamerkillä kiersi sen väärinpäin ja sai aikaan pienimuotoisen hässäkän. Näin ollen meille aukesin muiden perän takaa hyvä reikä veneiden ja merkin väliin josta suuntasimme länsipuolelle. Tälläkin kertaa itä veti paremmin ja kiersimme merkin kuitenkin ensimmäisenä ja iso genaakkeri ylös ja maaliin. Tulipa kierrettyä ratakin oikein.
picpic

Toinen startti saatiin hieman takarivistä ja lähdettiin länsilaitaan hakemaan vapaita tuulia. Olisi pitänyt oppia ja mennä itäkautta joka tälläkin kertaa veti paremmin. Ylämerkillä olimme 3-4 josta lenssin aikana nousimme alamerkille toiseksi. Tällä kertaa otimme oppia ja menimme itälaitaan, no Flying Tiger valitsi länsilaidan joka vetikin paremmin tällä kertaa, ylämerkillä toisena ja niin myös maalissa, hyvä Olli ja pojat. Petrattavaa jäi tuulen ja siftien kanssa, ehkä sitten ensi keskiviikkona.

Keskiviikkokilpailu 4
Tänä vuonna on kilpailuissa tuulta riittänyt ja tämäkään keskiviikkokilpailu ei muista eronnut. Tuulta sellainen 10 m/s ja puuskat olivat melkoisen ärhäköitä. Päätimme kokeilla kuinka kolmestaan vene toimii reivatulla isolla ja muutenkin reivaus harjoituksista oli puhuttu, näin ollen siihen löytyi sopiva tilaisuus.

Ensimmäinen startti saatiin toisesta rivistä ja alku menikin köliveneistä eroon pyristellessä, alussa oli taas kerran perinteistä ylämerkin metsästystä. Kun yhteisymmärrykseen ei päästy, päätettiin kiertää kaksi parasta ehdokasta. Ensimmäinen näistä oli se oikea, toisella merkillä pieni genaakkeri ylös ja yhdellä jiipillä alamerkille. Alamerkiltä suunta itälaitaan josta päätimme lähestyä ylämerkkiä, ylhäällä poronsaari käänsi tuulta ja se oli kummallakin laidalla hieman laskeva. Ylämerkiltä suunta suoraan alas ilman jiippailua ja maaliin ensimmäisenä. Puolet porukasta käytti spinnuja ja puolet pidättäytyivät erinäisistä syistä tästä mukavuudesta.

Toinen startti  oli hyvä merkiltä joka oli hieman alempana, suuntasimme vaihteeksi länsilaitaan joka osoittautui paremmaksi vaihtoehdoksi. Ensimmäisenä ylämerkillä jossa genaakkeri ylös ja suoraan alamerkkiä kohti ns. hitaasti kun leikkausta ei ollut. Alamerkillä sama kaava, eli valitsimme länsilaidan joka tuntui tällä tuulella toimivan paremmin. Ilman suurempia mutkia ylös ja samalla hitaalla kaavalla, maaliin. Yhteen vetona ykkösreivi toimi hienosti ja oli juuri oikea valinta pienen genaakkerin kanssa tähän keliin.

picpic

Keskiviikkokilpailu 5
Kilpailuun lähdettiin Pentin kanssa kahdestaan, koska Matilla oli muuta ohjelmaan. Lähtölinja oli tälläkin kertaa kapea ja vielä hieman vinossa, päätettiin ottaa lähtö merkiltä, joka oli oikea ratkaisu. Merkiltä pitkä luovi ylämerkille jonka tasalla yhdellä vendalla merkille. Tuulta oli sen verran riittävästi että alkuun ajettiin sivutuuleen hetki että päästään ajamaan isolla genaakkerilla alas. Genaakkeri ylös ja kohti alamerkkiä. Ilman suurempia ongelmia genu ajoissa alas ja luovimaan. Tällä kertaa otettiin lyhyt tikki länteen heti alkuun ja sieltä lähes suoraan ylämerkille. Samalla kaavalla aluksi pätkä sivutuuleen ja sieltä yhdellä halssilla maaliin.
Toisessa lähdössä linjaa ei muutettu ja lähtö otettiin myös merkiltä. Tällä kertaa "Kihu" ja "Tigru" kerkesivät edelle ja jäimme näin ollen hieman sekaviin tuuliin. Edellisestä lähdöstä oppineena heti lähdön jälkeen pieni tikki länteen ja sieltä "Kihun ja Tigrun" ohi yläkautta. Ensimmäisinä ylämerkillä sama kaava aluksi sivutuuleen ja sieltä kovaa alas toimi taas hyvin. Genaakkerissa näytti olevan pieni nyrhäymä joten laskimme sen hyvissä ajoin ja varovasti alas. Heti alamerkiltä pieni tikki tuttuun tapaan länteen ja kohti ylämerkkiä. Samalla kaavalla alas ja maaliin. Kiva keli pieneen hurjasteluun ja genaakkeristakaan ei löytynyt sittemmin mitään vikaa, tiedä häntä.

Keskiviikkokilpailu 6
Kilpailuun lähdettiin kolmestaan. Tuuli melkein samaa luokkaa kuin edellisenä keskiviikkona. N. 5-7m jostain pohjoisen suunnalta.  Rannassa ja radalle mennessä se tosin näytti huomattavasti heikommalta. Saimme kohtalaisen startin alukselta ja aluksi itäpuolelle josta tikki länsi laidalle. Tämä osoittautui toimivaksi ratkaisuksi ja ensimmäisenä kiertämään merkkiä. Heti ylämerkillä tehtiin jiippi koska genaakkeri oli väärällä puolella. Yhdellä jiipillä alamerkille että saadaan genaakkeri laskettua oikealle puolelle ja luovimaan. Merkin jälkeen heti luovi länsilaidalle josta lähestyminen toimi hyvin. Ylämerkiltä ilman ongelmia maaliin.

Toisessa startissa me ja joku toinen vene varasti joten merkki kiertäen takaa-ajoon. Puolivälissä kärkeen ja ekana merkille. Ylämerkillä heti jiippi koska genu oli taas väärällä puolella, yhdellä jiipillä alamerkille. Länsipuolen lähestyminen luovilla toimi tänään ja tuulikin oli sillä laidalla parempaa. Ylämerkiltä ongelmitta maaliin 3 jiipillä koska tuuli hieman keveni ja piti saada leikkausta tarpeeksi. Täytyy myöntää että kelit on suosineet tämän kesän keskiviikkokilpailuja ja toivotaan että loputkin päästään kurvailemaan hyvissä tuulissa.

Keskiviikkokilpailu 7
Kilpailuun lähdettiin kolmestaan. Tällä kertaa luvassa oli pitkästä aikaa heikkoa tuulta, oliko se sitten hyvä vai huono. Paha sanoa. Tuulta oli tosiaan 1-3m/s. Tällä kertaa täytyy laittaa järjestäjälle positiivista palautetta sopivan mittaisesta lähtölinjasta. Ensimmäinen lähtö päätettiin ottaa merkiltä joka näytti hieman paremmalta. Nappi lähtö ja muiden editse suunta kohti radan eteläreunaa jossa tuulta näytti olevan tasaisemmin. Tämä ratkaisu toimi ja kolmella luovilla ylämerkille. Tällä kertaa päätettiin kokeilla ylempää genaakkerin nostinta, joka toimii kevyessä tuulessa paremmin. No kaikki ei mennyt niin kuin piti ja genun nosto kesti luvattoman kauan. Lopulta kuitenkin ongelmista huolimatta saatiin purje vetoon ja kohti alamerkkiä. Lähestyminen radan eteläreunasta ja parilla jiipillä sinnitellen merkille. Purje alas ongelmitta ja luovimaan samaa kaavaa noudattaen kun ensimmäisellä kierroksella.  Kahdella vendalla hitaasti mutta varmasti kohti ylämerkkiä jossa genu ylös. No samaa sähläystä kun ensimmäisellä kerralla ja oltiin jo radan puolivälissä kun otettiin purje alas ja vaihdettiin toinen nostin. Alkoi homma heti pelaamaan. Ylemmässä nostimessa ei ole pyörittäjää vaikka toisin muisteltiin niin purje ei suostunut aukeaan ylhäältä. Alun hyvästä etumatkasta huolimatta "Tigru" pääsi melko lähelle genaakkeri ongelmien vuoksi.

Toisessa lähdössä huomasivat muutkin merkin olevan edullisempi ja jäimme riviin kolme kaikkien keskelle etsimään tilaa. Näin ollen "Tigru" pääsi karkuun ja alkoi takaa-ajo. Ylämerkillä olimme neljäntenä. Suunta kohti radan eteläreunaa joka toimi tänään ja kahdella jiipillä alamerkille jossa ensimmäisenä "Tigru" ja toisena "Pohjantähti". Samaa luovi taktiikkaa noudattaen ajoimme niin pitkälle että olimme linjalla. Tämä ratkaisu oli hyvä ja saimme ensimmäistä kiinni. Ylämerkillä kuitenkin toisena ja samaa kaavaa noudattaen tultiin sieltä myös maaliin. "Tigru" oli maalissa ensimmäisenä ja me toisena. Matka loppui kesken. Keskiviikkokilpailujen rata on sen verran lyhyt että lähdön merkitys on todella suuri vaikka vastassa on erilaisia veneitä. Tasoitus kilpailussa peittosimme "Flying By", joka oli tänä keskiviikkona liikkeellä hieman siipirikkoisena.

Terveisin Antti, Pentti ja Matti Pohjantähdestä.