Åland Runt 2009(23.6-1.7.2009)

Paljon oli ollut Pentin kanssa puhetta Åland Runt kilpailusta ja kun näin netissä Martinin ilmoituksen gastipaikasta päätin ottaa ja lähteä.

Päivä 1. (n. 55nm) Lähtö klo 11.45
Kun pakolliset kauppa ja muut tarvike asiat oli hoidettu, otettiin köydet irti Merihaasta ja suunta länteen. Tuuli oli hyvää ja vauhti taittui 5-7 solmun vauhtia. Matkalla oli pieniä reikiä mutta niistä huolimatta päästiin purjeilla hyvin Porkkalan selälle asti. Kone käyntiin ja eteenpäin. Sen verran oli aikataulussa kiirettä, ettei turhaan seisoskeluun ollut aikaa. Tarkoituksena oli alusta alkaen ajaa niin pitkiä päiviä kuin mahdollista. Välillä purjehtien ja välillä koneella puskien Saavuttiin n. puolilta öin Hästholmen tai jotain sinne päin olevaan paikkaan ja kiinnityttiin "Trigonin" kylkeen. Sijanti n. 15nm hangosta itään.  Ruokaa naamaan ja nukkumaan.

Päivä 2. (n. 100nm) Lähtö klo 04.00
Hieman yli kolme tuntia unta takana ja pieni tuulen vire ilmassa. Köydet irti ja kohti Hankoa. No se vire otti ja kuoli yhtä nopeasti kuin alkoikin ja ruokaa laittaen ja koneen pärinää kuunnellen mentiin hankoon hakemaan lisää polttoainetta. Parkkeerattiin "Päivänsäteen" viereen, vaihdettiin muutama sana, tankattiin ja suunta eteenpäin klo. 09.00.
Koneella päristellen ajettiin tulliniemen ylitse jossa purjeet ylös. Tuliniemen länsipuolella oli hyvää tuulta ja itä puolella peili pläkä.  Päätettiin valita keskeltä menevä hieman kapeampi väylä, välillä tuuli kääntyi vastaisesta sivulle ja matka taittui kätevästi ja nopeasti.
Vänön suoralla tuuli tuli sen verran tiukasti ettei drifteri vetänyt joten perus purjeilla 5-7 solmun marssi vauhtia eteenpäin. Jurmon kohdalla "Päivänsäde" meni vauhdilla ohitse ja tuuli alkoi voimistua. Hieman ohituksen jälkeen näimme "Päivänsäteen" reivaavan ja päätimme itsekin vähentää rättejä ajoissa. Pikku fokka ja ykkösreivi sisään juuri oikeaan aikaan, sillä tuuli ja aallokko kasvoi. Täytyy myöntää että oli aika tikkusta ja kuoppasta nousta Utöstä ylöspäin, kihdin selkä antoi vielä suuremmat aallot ennen kuin pitkän ajan päästä päästiin taittamaan Ahvenanmaan saariston sisään.  Navigointi jota koko matkan harrastettiin puoliksi alkoi olemaan vähän haasteellisempaa kun väsyneenä oli oman paikan määrittäminen aina välillä hieman häilyvää. Välillä oltiin yksi luoto edellä ja välillä jäljessä. Matka alkoi taittua taas kun aallokko pieneni ja komean ilta-auringon saattelemana saavuttiin, Bänö on nimiseen luonnonsatamaan. Oli mukava katsoa karttaa kaiken ryskytyksen jälkeen ja todeta että pitkällä ollaan. Tarkoittaen hyviä yöunia mentiin nukkumaan kello 01.00.

Päivä 3. (n. 35nm) Lähtö klo. 09.00
Hyvin nukutun yön jälkeen syötiin aamiainen ja ankkuri ylös. Tuuli tuli selkään ja tuttuun tapaan aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta jo kolmatta päivää. Tyypillistä suomen kesää siis.  Tultiin kapeaa ränniä pitkin lossin kohdalle ja jouduttiin heittämään muutamat ympyrät että lossi vaijereineen meni edestä. Hyvässä tuulessa päästiin Rödhamnin kohdalle asti. Vaikka paikallaan lilliminen ja maisemien katselu on mukavaa hommaa, ei se valitettavasti kuljeta eteenpäin. Laitettiin moottori käyntiin ja näin tekivät muutkin, näin neljän trimaraanin "Trigon", "Flying By", "Päivänsäde" ja "Flyver´n" jono suuntasi kohti Marienhaminaa.
Perillä odoteltiin tulevia veneitä joita saapuikin sopivin väliajoin. Jutusteltiin, moikattiin vanhoja tuttuja ja tutustuttiin uusiin multi miehiin. Tulo matka oli sujunut ilman suuria ongelmia ja suurimmaksi osaksi tuulet osuivat kohdalleen jotta matkaa päästiin tekemään kohtalaisen suoraa reittiä. Matka oli myös hyvä tilaisuus tutustua veneeseen ja kippariin jotta itse kilpailussa on roolit ja narut selvillä.

Päivä 4. Marienhamn - Käringsund (n. 24nm) Lähtö klo. 10.00
 Aamu näytti tyyneltä, mutta kipparikokouksen jälkeen heräsi pieni vire. Saimme kohtalaisen startin ja luovi kapessa aukossa kohti ensimmäistä etelämerkkiä. Olimme tässä vaiheessa letkan puolivälissä. Kipparikokouksessa sanottiin että reitti kulkee merkittyä väylää pitkin pääasiassa.  Etelämerkiltä tuuli aukesi ja drifteri ylös. Sanottakoon että pääsimme ajamaan letkan keskellä luultavasti henkilökohtaisessa tuulessa koska nopeat veneet pysyivät lähietäisyydellä ja välillä jopa saavutimme.
Hetken kuluttua kärki veneistä suurin osa ajoi kolmannen etelämerkin väärin. Maalissa tästä olisi protestoitu, mutta merkin oikein kiertäneet veneet saivat paremman tuulen ja hyötyivät merkin kierrosta enemmän kuin sen väärin ajaneet. Etenimme hyvää vauhtia seuraavaan kohtaan jossa sai valita kahden reitin väliltä ja samalla kohti ensimmäistä parkkipaikkaa.
Valitsimme sisemmän reitin josta kärkiveneistä meni ainoastaan "Corsair36" ja "Päivänsäde". Kaikki muut valitsivat ulomman reitin. Tämä valinta kannatti, pääsimme tuuleen huomattavasti muita ennen ja ohitimme jokusen veneenkin samalla.  Tullessamme aukosta ulos loppusuoralle, oli tarjolla jo parempaa tuulta. Taktisena valintana yksi venda pienen pläkän lävitse ja uuteen tuulialueeseen joka kuljetti meidät yhdellä halssilla maaliin. Olimme maalissa kuudes edellä 10 minuuttia "Päivänsäteen" jälkeen ja 2min "Flying By":n edellä. Lyötiin kättä kipparin kanssa ja oltiin tyytyväisiä. Ensimmäinen legi ohitse ja taktisesti ajettiin hyvin, muutenkin ilman suurempia virheitä suoriuduttiin.
Käringsundissa oli hienosti varattu yksi laituripaikka koko fleetille ja siihen sopi mainiosti 8 multia loput parkkeerasivat hiekkarantaan. Mukavan illanvieton, saunomisen ja veneisiin tutustumisen jälkeen mentiin punkkaan valmistautumaan seuraavaan päivään.

Päivä 5. Käringsund - Hamnsundet (n. 34nm) Lähtö klo. 10.00
Aamu aukesi samanlaisena kuin edellisetkin, kevyttä pohjoistuulta. Kipparikokouksessa painotettiin että merkit pitää kiertää oikein ja tällä kertaa niistä sakotetaan.
Starttilinja oli sama kuin edellisen päivän maali. Startti oli myötätuuleen ja sopivasti paikalle osui reippaampaa tuulta. Saimme kärkipaikan startin ilman suurempia ongelmia. Muilla taas tapahtumia riitti kerrakseen, yksi vene ajoi lähtöaluksen ylitse ja monta muuta meinasi mennä toistensa yli. Jollain ihmeenkaupalla säästyttiin suuremmilta vahingoilta vaikka läheltä piti tilanteita, oli riittämiin. Ehkä järjestä oppi tästä jotain.
Startin jälkeisen pienen sivutuuli osuuden jälkeen alkoi kryssi jota jatkuikin loppusuoralle asti. Koitettiin päästä ajamaan saarien ja rantojen läheisyyteen koska ikävä aallokko tappoi meiltä muutaman solmun vauhtia. Olimme melkein loppusuoralle asti joukon häntäpäässä. Ennen loppusuoraan valitsimme saarten lomasta sisemmän reitin ja saavutimme pääjoukkoa. Loppusuoralla tuuli otti ja loppui, mutta aallokko säilyi. Iso kireälle ja keula kohti maalia. Vaikka tuuli loppuu on hyvä muistaa mihin ollaan menossa. Sen verran aallokko pumppasi iso purjetta että saavutimme vähitellen muita. Sitten näimme järjestäjä veneen joka tuli ilmoittamaan että peli on vihelletty poikki. Kone käyntiin ja letkan jatkoksi kohti satamaa. Matkalla yksi Dagonfly hinaukseen koska heillä oli kone ongelmia.
Satamassa jatkui sama meininki kuin edellisessäkin eli mukavaa illanviettoa ja veneisiin tutustumista. Ainut miinus oli saunan puuttuminen mutta sen verran oli kerinnyt, iho viikolla jo kärventyä ettei sitä jäänyt liikoja suremaan.

Päivä 6. Hamnsundet - Bärö (n. 20nm) Lähtö klo. 10.00
Aamulla meinasimme nukkua pommiin mutta onneksi oli asiaa vessaan, niin siltä vältyttiin.  Kipparikokouksessa ilmoitettiin reitin olevan yhtä kierrettävään saarta lukuun ottamatta avoin. Juuri lähtöhetkellä kävi haaveri ja meiltä tippui perämoottori veteen. Alku kauhisteluitten jälkeen saatiin kone ylös ja tulpat kuivattua ja Vanhalan Jari otti meidät kylkeen hinaukseen ja häneltä saatiin mereen hävinneen pensaletkun adapterin korvaaja, kiitos Jari. Purjeet ylös ja valmistautumaan lähtöön.
Saimme hyvän lähdön ja pääsimme mukavasti matkaan vaikka alku menikin drifterin skuuttien selvittelyssä. Se on vanha vitsi että kun kiireessä joutuu lähtemään, menee hetken ennen kuin siitä pääsee eroon.  Oli ensimmäisen valinnan paikka kiertääkö saari ylä- vai alakautta. Valitsimme alapuolen jossa näytti olevan parempaa tuulta. Puolet veneistä valitsi yläpuolen johon virisi hetken päästä tuuli. Saaren kupeessa tuuli muuttui vastaisemmaksi ja jostain syystä olimme ainut joka pääsi ajamaan drifterillä hyvää vauhtia. Vanha Mycatin purje näytti uusille hiilikuitu veljilleen mallia. Pääsimme melkein kärkiveneiden rinnalle. Kunnes ensimmäinen parkkipaikka taas tuli vastaan.
Uuden tuulen vireen saivat ensimmäisenä rantojen läheisyydessä olleet veneet. Hetken päästä myös me, alkoi leikkailu tuuli rajan sisällä. Hetken leikkailtuamme "Dragonfly 1000R" perän takaa joka kerta päätimme kokeilla ajaa platlenssiä, nopeus laski 0.2 solmua mutta matka taittui huomattavasti paremmin ja saavutimme keskisakkia. Muutaman parkkipaikan jälkeen pääsimme ajamaan drifterillä tiukkaa sivutuulta ylälaidassa. Kaikki jotka olivat valinneet keskilinjan, liikkuivat huomattavasti huonommin.  Tiukka loppukiri "TriAnnan" kanssa josta selvisimme voittajina maaliin. Maalissa oli jo paikallinen moottorivene kuljettaja odottamassa meitä hinaukseen, ystävällistä palvelua. Kipparin kanssa lyötiin kättä päälle hyvästä kilpailusta.
Maalisatamassa (Glada Laxen), oli tarjolla hyvää ruokaa, saunomista, näkötorni ja kotiin lähtevien hyvästely. Kaikki mukana olleet olivat sitä mieltä että ensivuonna tavataan taas, enkä yhtään ihmettele. Mukava yhteishenki ja leppoisa kisailu yhdistettynä kauniiden maisemien ja hienon sään kanssa on mukaansatempaavaa.
Alkuperäinen suunnitelma oli lähteä illalla kotiin Vanhalan Jarin matkassa. Mutta Miettisen Teemulla oli miehistö pulaa "Päivänsäteessä" ja päätin lomalaisena jatkaa seilailua.

Päivä 7. Bärö- Kasnäs

Aamulla oli kiva nukkua riittävästi ilman kellon herätystä, syödä ja siirtää tavarat seuraavaan veneeseen.  Irroitimme ennen puoltapäivää köydet ja nostimme purjeet. Luvassa oli kevyttä sivumyötäistä, jota päästiin ajamaan aina Gyltön linnakkeen kohdalle asti. Ensimmäisenä kävimme pienellä pysähdyksellä Korpoström:ssä hakemassa ruokaa ja menovettä. Täydennyksen jälkeen jatkoimme matkaa hetken myötätuulessa ja sen jälkeen luovien aina kasnäs:iin asti. Välillä keli koveni ja aloimme miettiä reivaamista mutta hetken jälkeen tuuli tasaantui ja jatkoimme täysillä räteillä. Miettisen Pekka ajoi "Trigonilla" samaa matkaa mutta koneella hieman meidän edellä. Aina kun tuulta tuli lisää saavutimme ja toisinpäin. Saavuimme Kasnäs:iin puolilta öin. Rantautuessa tuuli painoi ikävästi laiturin suunnalta ja Suzuki sai tehdä kovan työn laituriin päästäksemme. Hieman iltapalaa ja nukkumaan.

Päivä 8. Kasnäs-Inkoo

Aamulla tarvikkeiden täydennys ja purjeet ylös. Tuuli oli aluksi kevyttä jonka jälkeen se koveni. Tästä inkooseen asti kryssittiin ja joka kulmassa jossa tuulen piti kääntyä sivulle tuli se aina uudestaan silmille. Ennen hankoa ja sen jälkeen aallokko koveni ja välistä ajettiin hieman hiljempaa koska matkassa oli Leevi 8v. jolle sisällä leikkiminen ei ollut mieluisaa kovassa vauhdissa. Hetken aikaa hangon länsipuolella päästiin ajamaan sivutuuleen, keskirunko ilmaan ja vauhtia melkein 20 solmua. Aika makea homma.

Oletus oli että tulliniemen toisella puolella olisi kevyempää keliä luvassa niin kuin yleensä. Mutta keli jatkui samanlaisena aina Jyssärön itäpuolelle asti. Sieltä Inkooseen asti tuuli pikkuhiljaa keveni. Hieman oletettua aikaisemmin laitettiin kone pärisemään ja ajettiin Inkooseen "Päivänsäteen" vanhalle paikalle.  Matkalla mietittiin monesti jäämistä yöksi jo aikaisemmin mutta pitkää matkaa tehdessä on mukavampi mitä pidemmälle pääsee.

Päivä 9. Inkoo- Suvisaaristo

Aamulla käytiin syömässä kahvilassa ja samalla katsastamassa juuri maalaamolta viimeyönä tullut "Helinä" (Outremer 40) catamaraani. Tämän jälkeen ajeltiin hetki moottorilla kapeaa ränniä pitkin jonka jälkeen purjeet ylös ja tuttuun tapaa luoviminen alkoi taas, sama homma jatkui että aina kurssin auetessa tuli tuuli joka kerta uudelleen vastaan. Valitsimme Upinniemen vierestä menevän sisäväylän, ehkä ulompi väylä olisi ollut mukavempi kryssiä mutta nyt mentiin näin. Kapea ränni kokonaan luovien läpi näytettiin muumimiehille miten multimiehet purjehtii. Olisiko ollut monelle liian kova pala kun ”huonosto kryssivä” monirunko vene otti ja meni menojaan. Sama jatkui aina Kytön kulmalle asti josta satamaan ajettiin koneella koska aikataulu alkoi painamaan. Näin kello 16, aika tarkalleen oltiin suvisaaristossa laiturissa jossa oma kyyti oli samoihin aikoihin. Kamat laiturille, numeroiden vaihto vastaisuuden varalle, kättä päälle ja kotimatkalle.

Yhteenvetona koko reissusta täytyy myöntää että oli mukavaa, oli hienoa päästä ajamaan ja tutustumaan erilaisiin veneisiin ja koko reissun vallitsi kaikkien välillä leppoisa tunnelma. Lopussa alkoi tuntumaan kivalta päästä kotiin mutta näin muutaman kotipäivän jälkeen alkaa taas veneily polttelemaan. Kiitokset Martin Hildebrand, Teemu Miettinen ja kaikki muut multimiehet. Tuli taas kerran todistettua että multi touhu on purjehdusta parhaimmillaan, kaikki se hauskuus ja vauhti josta muut jäävät paitsi.